вторник, 21 февруари 2017 г.

 
 
Регионален обществен
координационен съвет
на неправителствените
организации – Габрово
(РОКС – НПО)
 
 
Уважаеми дами и господа,
Упълномощен съм от името на РОКС – НПО да направя
следното изявление:
 
(Изявлението е направено по време на дискусиите
в ”Денят на Диалога между Законодателната и
местната власт” – 30.09.2013 г. Копие от текста на
това изявление е представено лично на Кмета Таня
Христова за вписване в протокола, а основни фрагменти
 от него са публикувани във в-к ГАБРОВОДНЕС  от
02.10.2013 г. под заглавие „Публичен регистър за
обществени проблеми да се създаде към сайта на
Общината или Областната управа”)
 
Предлаганият анализ на ситуацията е добър, макар че сигурно
далеч не е пълен и мерките които се предлагат смятаме, че са добре
обмислени и ако се реализират, ще дадат очаквания резултат. Но
искаме да обърнем внимание на присъстващите на тази дискусия
на един друг изключително важен проблем, като за целта ще
използваме следната хипотеза:
Нека приемем, че обществените проблеми са главно два вида:
Първите – които следва да бъдат решавани от Местната власт и
Вторите – от Законодателната.
За първия вид обществени проблеми се надяваме да се проведе
отделен Диалог, за организирането на който вече сме внесли
предложение пред Местната власт. Що се отнася до решаването на
проблемите предмет на днешната дискусия, имаме следното
конкретно предложение:
 
Да бъдат предприети такива организационни мерки, които да
съкратят процеса на решаване на обществените проблеми
предмет на Законодателната власт.
По какъв начин обаче предлагаме да стане това?
 
Това би могло да стане, като се осигури директна връзка между
народните представители – местната власт – и гражданското
общество. А такава може да се осигури, когато  всяко генерирано
предложение за законодателна инициатива се регистрира в
конкретна информационна база данни на съответния регион и от
там нататък задачата на народните представители е да носят
персонална отговорност за инициираните действия в НС, които да
доведат до законодателното решаване на формулираните
проблеми. Защо е нужно това? Защото тази директна връзка за
момента е на изключително ниско ниво. И резултатите както
виждаме са на лице. При сегашната организация на работа, само да
се добереш до среща с един народен представител са нужни
месеци, а за да се стигне до решаването на проблема трябва да се
чака най-малко следващия последен четвъртък на месец септември.
При  новата организация на работа, която предлагаме, ще бъдат
неимоверно улеснени и депутатите. Периодично, може на две
седмици, народните избраници даже без да идват до Габрово да
харчат излишни партийни пари за командировки, извършват
следните действия:
 
влизат в този публичен регистър в сайта на областната или
общинска администрация (където бъде изграден – тук е въпрос на
договорка между г-н Григоров и г-жа Христова, който от двамата
се окаже по-любезен домакин),
избират си един или няколко регистрирани в този регистър
обществени проблеми, по които са най-компетентни,
извършват необходимия анализ на направеното предложение (ако
има такова)  заедно с експертите, на които плащат тлъсти хонорари
от партийната си субсидия
формулират точно текста на законодателната инициатива (закон,
член, алинея),
правят необходимите задължителни съгласувания със съответните
инстанции
внасят формулирания текст в партийната си централа, ако искат да
се застраховат да не им набиват обръчите или пък ако сметнат, че
там на тази инициатива няма да бъде обърнато необходимото
внимание,
внасят директно изготвеното от тях предложение в съответната
законодателна комисия,
защитават тезата си пред комисията,
следят предложението да влезе в пленарна зала,
дръпват една солидно аргументирана реч на първо и на второ
четене в пленарна зала в защита на внесеното предложение,
намират съмишленици (поддръжници на изградената теза) за
гарантиране успешното преминаване на гласуването,
влизат отново в публичния регистър на областната или общинска 
администрация и отчитат свършената от тях работа по този
проблем, без даже да се налага да се разкарват до Габрово.
 
Така, по броя на решените проблеми с тяхно участие,
депутатите ще може да разчитат на една обективна оценка за
работата си от своите избиратели и няма да се чудят както сега
в момента какви циркови номера да разиграват пред камерите
на националните медии.
 
Ето за това сме ви избрали, господа народни избраници, ако не
сте разбрали още за какво се намирате в парламента!
 
Разбира се, че за реализирането на това наше предложение ще
трябва да се преодолеят някои субективни пречки, но те са
преодолими, стига да имаме амбицията  да постигнем желания
резултат.
Ако не го направим обаче, гражданското общество, което е на
улицата вече повече от 100 дни ще ни застави да го направим
независимо дали ни харесва или не. Затова нека го направим още
сега. Това зависи само от тези, които днес присъстват  в тази зала.
 
И за да не злоупотребявам повече  с търпението ви, бих могъл
да илюстрирам нашето предложение само с един конкретен
пример:
 
В новия Закон за устройство на територията който предстои да
бъде обсъждан в пленарна зала да влезе алинея, с която да се
задължат Кметовете да изготвят Вътрешни процедурни правила
за дейността на Общинските експертни комисии по устройство
на територията (т.н. ОЕСУТ). За сега този най-важен съвет след
Общинския, работи без такива правила и това не само че се
отразява изключително отрицателно в работата на общинската
публична администрация, но и води до възникването на мащабни
социални конфликти. Но това е тема по-скоро за Диалога между
местната власт и гражданското общество.
Благодаря за вниманието
                                                                  (доц. Д. Гиргинов)
30.09.2013 г.
 
 

Няма коментари:

Публикуване на коментар